Inteviewed by Mark Molaro, American professor and media expert Paul Levinson is talking here about the state, influence and future of the new media.
Levinson is the author of "Digital McLuhan" and "The Soft Edge" and has appeared in countless media venues from PBS to Fox to offer his insight on media issues.
In this video Levinson discusses the current exponential rise of new media and what Marshall McLuhan would think of the digital age we live and now create in.
I wonder if this kind of 100% favorable and enthusiastic discourse about Web 2.0 and new media is possible in Europe.
Watching this video makes me think of Jean Baudrillard's "hyper-information age" and once again I was reminded of Baudrillard's distinction between the American and European way of thinking:
"Vu d'Amérique et par intellectuls américains [Susan Sontag] , le désaveu de la réaité dans les cultures européennes, et singulièrement dans la théorie française, n'est que le dépit "métaphisique" de ne plus être maître de cette réalité, et la manifestation, à la fois arogante et ironique, de cette impuissance.
Et c'est sans doute vrai.
Mais vice versa: c'est parti pris de la réaité, cet "affirmative thinking", n'est-il pas, chez les Américains, l'expression naive et idéologique du fait qu'ils ont, de par leur puissance, la monoplole de la rélaité?
Nus vivons certes dans la nostalgie ridicule de la gloire [de l'hisoire, de la culture], mais eux vivent dans l'illusion ridicule de la performance." Jean Baudrillard, Cool Memories V
http://holychic.blogspot.com/2008/07/incurable-american-optimism.html
No comments:
Post a Comment